piątek, 27 grudnia 2013

Emerytura z ZUS - ile będzie warta, jak już zostanę emerytem?

Dostałem niedawno list, w którym ZUS informuje mnie o mojej sytuacji, jako przyszłego emeryta.
Najciekawsza rzecz to informacja ile pieniędzy mi się już uzbierało i jaką w oparciu o nie mogę mieć emeryturę. Podano kwotę hipotetycznej emerytury na dziś oraz zakładaną na rok, kiedy osiągnę 67 lat.
Pierwszą moją wątpliwością jest oczywiście kwestia wieku emerytalnego, kiedy skończę 67 lat. Może przesuną go np. do 87 lat? Wtedy nadal nie będę emerytem, ale mniejsza o to - nie planuję przyszłości w oparciu o ZUS.

Kwota emerytury na dziś, to 1600 zł. Kwota emerytury w wieku 67 lat (za 28 lat) to 3200 zł.
W zasadzie powinienem z satysfakcją czekać, aż moja emerytura się podwoi i nic nie robić, jednak zadałem sobie pytanie ile te pieniądze będą warte za te 28 lat?

Szukamy więc efektu utraty wartości przez pieniądz spowodowanego inflacją.
Zakładam, że przez kolejne 28 lat średnia inflacją wyniesie 2% - dość konserwatywnie.

Wzór, żeby policzyć wartość kwoty 3200 zł za 28 lat jest dość prosty. Wygląda tak samo, jak liczenie procentu składanego dla np. odsetek z lokaty. Z tym, że tutaj ten procent jest niższy od 1, więc obniża wartość wejściowej kwoty.

Kwotę przyszłej emerytury mnożymy przez 0,98 (czyli 100%-2%) podniesione do potęgi, która stanowi liczbę lat, które przyjdzie nam czekać, a więc 28 w moim przypadku.

3200*0,98^28=1817,52 zł

Moja emerytura za 28 lat wyniesie 3200 zł nominalnie, ale realnie jej wartość będzie taka, jak 1817,52 zł dziś. Czyli przez 28 lat będę wpłacał składki na fundusz emerytalny po to, żeby realną wartość mojej emerytury podnieść o ok. 200 zł.

A gdyby inflacja wyniosła 3% rocznie?

3200*0,97^28=1363,82 zł

1363 zł, czyli mniej niż wyliczono na dziś.

Szkoda, że decyzja o tym, czy odkładamy na emeryturę w ZUSie nie należy do nas...

Jakiej emerytury spodziewacie się w przyszłości i ile ona będzie warta?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz